Et eksporteventyr fra Setesdal

Siri Lande er styreleder og en av grunnleggerne av Ose Water. Fra lille Bygland sendes flaskevann og bag-in-box ut i verden, begge fylt med naturlig mineralvann fra en underjordisk kilde. På selskapets nettside står det: «Ose betyr ‘der vannet alltid strømmer’» – et løfte om varig kvalitet.

Foto: Marit Kvaale

– Vi som bor i Norge skjønner ikke helt verdien vi har i rent vann, sier hun. Det vi tar som en selvfølge, er en knapp ressurs mange andre steder i verden.

 Hvordan oppsto idéen, og hva fikk dere til å satse?

– Jeg ble oppringt av min medgründer Bergtor Haugå, som da jobbet i Singapore. Han lurte på hva jeg tenkte om å selge norsk vann på flaske til utlandet.. Jeg likte idéen, og vi startet en reise som tok nærmere to år fra den praten og til vi hadde et ferdig produkt. Det var mye som måtte være på plass før vi kunne eksportere, for vi ville gjøre et solid grunnarbeid og oppdaget underveis at alle land har sine særskilte lover og regler for import av mat og drikke.

– Vi bestemte oss tidlig for å satse internasjonalt. I dag selger vi primært til utlandet, blant annet Kina, Sør-Korea og Polen. Utstyret kjøpte vi fra Voss-fabrikkene, og vannet tappes på eksklusive glassflasker til Sør-Korea, mens det er bag-in-box som gjelder for Kina og i Polen selger vi vår egen flaske, men med polsk etikett.  Fabrikken er tilnærmet helautomatisert og har kapasitet til å produsere hele 300 000 flasker i døgnet.

Vannkilden på Ose er av sjeldent god kvalitet. – Vannet tappes rett på flaske uten å bli renset og uten noen form for tilsetninger. «Naturlig mineralvann» er en beskyttet betegnelse, som blant annet krever at vannet kommer fra en underjordisk kilde som er beskyttet for all ekstern forurensning.

Ose Water produserer såkalt «private label», noe som gjør at flaskene dukker opp i eksklusive butikker som Louis Vuitton og selges for hele 1000 kroner flasken.

Foto: Marit Kvaale

“Ose Water produserer såkalt «private label», noe som gjør at flaskene dukker opp i eksklusive butikker som Louis Vuitton og selges for hele 1000 kroner flasken.”

Siri Lande – medgründer, styreleder og COO

Hva var den største utfordringen i oppstartsfasen?

– Da vi endelig var klare, kom pandemien. Vi lanserte Ose Water på Sørlandet Matfestival i 2019 og så skulle vi ut i verden, men alt stoppet opp. Vi hadde allerede deltatt i konkurranser og vunnet internasjonale priser, men fikk ikke brukt det til noe. Det var krevende å sitte og vente.

– Etter hvert, da prisene ble publisert, begynte vi å få digitale møter med potensielle utenlandske kunder, mesteparten fra Asia og Midtøsten.  Ingen visste hvem vi var, og markedsføring internasjonalt krever kapital. Selv om vi fikk mange henvendelser, valgte vi å vente på de store kundene. Vi kunne ikke fylle kapasiteten med småordre hvis en større avtale skulle komme.

Hvordan har produktet utviklet seg siden oppstarten?

– Vi brukte god tid på design av logo, etiketten, merkevaren og storytelling.  Vi hadde fokusgrupper både i Europa, USA og Kina, og det viste seg å være et godt valg, designet vinner fortsatt priser. Vi brukte et designbyrå med spesialkompetanse på flasker, som tidligere hadde jobbet med Olden, Voss og Coca-Cola. Flasken er blitt vårt visittkort, et kvalitetsstempel som representerer design, produkt og produksjon.

Hva er ditt beste råd til andre som vurderer å starte for seg selv?

- Det kommer helt an på hva du skal starte med. Men en grunnleggende forståelse for økonomi, finansiering og investering, samt salg og markedsføring, er avgjørende. Om du ikke har det selv, må du sørge for å få med noen på laget som har den kompetansen.  For å overleve må du forstå verdikjeden og vite hva som er viktig å bruke penger på – og hva som ikke er det.

– Jeg vil også si at det noen ganger er en fordel ikke å vite alt på forhånd. Hadde vi visst hvor krevende prosessen ville bli, hadde vi kanskje ikke startet. Det norske byråkratiet er krevende, og alt tar lang tid. Det er mye som kunne vært forbedret for å forenkle prosesser for oppstartsbedrifter.

Hva er neste steg for Ose Water?

– Neste steg er internasjonal ekspansjon! Nå jobber vi med å vokse vårt marked primært i Asia, ellers har vi andre land i Europa som vi har arbeidet med over lenger tid som vi håper det blir noe med.  Vi har en internasjonal samarbeidspartner som tenker globalt, først Asia, deretter er det ikke utenkelig at vannet fra Ose finner veien til Midtøsten, USA og flere land i Europa, men først er det Asia som prioriteres, sier Siri Lande. Hun har stor tro på fremtiden til Ose Water – kilden der vannet alltid strømmer.

Neste
Neste

Gründerpakken: Samarbeid for vekst og verdiskaping